ROZHOVORY

Rozhovor pro GO and KILL zine - léto 2006

1.       Zdar Iny. Začneme hned z ostra, žádný „Jak se máš“, „Co je novýho“, ale rovnou k věci. Není tajemstvím, že jste se začali objevovat v nové sestavě s klukama z DEZINFEKCE. Takže pro začátek představ novou sestavu a jak probíhal výběr, kdo připadal v úvahu, koho jste oslovili/kdo odmítl atd.....

 

Čau Ondro. Jasně, na co se zdržovat nějakejma malichernostma. Už Pípa kdysi zpíval, že „Rychlost vítězí“ a jestli měl v něčem tenhle omšelej pornoherec kdy pravdu, tak je to právě tahle větička. Klucí z DEZINFEKCE už s námi hrají víc než rok, takže už asi většina lidí stačila zaregistrovat jejich přítomnost na palubě SKŘÍPOTu. Tihle „kluci“ jsou vlastně dva bráchové: Pufffy – kytara a Maxeek – basa a jsou z okolí Českých Budějovic. Pufffy vedle toho, že hraje v již zmíněné DEZINFEKCI moshuje ještě v kapele SVINĚ! na druhou kytaru a snad obnovuje ještě delší dobu nehrající cover band P.B.J.P., který je zajímavý ještě tím, že tam zpívá někdejší basák GRIDE - Dědek. Jak vidíš naše familia de mafia je rozrostlá všude možně. Na další skřípáckou kytaru hraje Pája, který v předchozím line - upu hrával na basu. Je to ale původně kytarista a s jeho basováním beztak byly pořád jenom problémy, protože neměl svou baskytaru, ani efekt, ani kombo – možná ani trsátko – a musel si to pořád někde půjčovat. Takže tím, že přesedlal na svůj klasický nástroj se vlastně spousta věcí vyřešila. Jinak ještě hraje v kapele UCHÁZÍM a cover kapele RETROPROTEST.

Mnooo, když jsme dělali tu proměnu GRIDE do současné podoby, tak jsme vlastně ani moc alternativ neměli. Všechno se to odvíjelo od Pufffyho a byl to jeho nápad vzít do kapely i bráchu. Oba jsme znali již z dřívějška a byli nám sympatičtí, jejich nasazení s DEZINFEKCÍ se nám vždycky líbilo, takže jsme byli rádi, že to takhle dopadlo. Jinak jsme zkoušeli ještě Žrouta z LAHAR jako basáka, ale pro celkovou jeho zaneprázdněnost a taky protože se to tak pěkně vyřešilo s Maxeekem, jsme to dál už nekoumali. Já myslím, že současná sestava je nejsilnější za poslední roky a já osobně jsem dost spokojenej.

 

2.       DEZINFEKCE hraje docela dost často koncerty a z vlastních zkušeností vím, že se Vám často kryje termín. Zvažovali jste to, že Vám díky vytíženosti DEZINFEKCE odpadne spousta koncertů?

 

Cheche, však my jednou do těch Hamrů dorazíme a pak se těš!!!! ...To, že se to bude stávat nám bylo samozřejmě od začátku jasný, ale bylo pro nás lepší vybudovat takovou sestavu, která, když se na něčem domluví, tak to platí. Je lepší odříci koncert dopředu a plánovat akce třeba s dvouměsíčním odstupem, než mít nejistý line-up, jehož členové tě den před koncertem pošlou do hajzlu s tím, že na zítřejší akci nemůžou. Za ten rok, co spolu nový SKŘÍPOT hraje jsme neměli v tomhle směru jediný problém a můžu říct, že se situace uvnitř kapely po všech stránkách dost uklidnila. Myslím, že je to znát i na produkci – dvě split EP v průběhu jednoho roku, to tu už dlouho nebylo! Myslím, že za tohle všechno je cena pár odřeknutých koncertů, i když některých, co mě dost mrzí, pořád ještě dost dobrá. Alespoň já jsem ochoten ji zaplatit.

 

3.       Byla to taky tzv.generační výměna hehe? Už Vám táhne na třicet, ne? Znáš tu historku:“Nevěř nikomu, komu je přes třicet“ ... Jak moc těžký bylo se rozhodnout  k odchodu zrovna Davida, který myslím skládal většinu muziky a byl tuším zakládajícím členem?   

 

Nemyslím, že by to byla nějaká výrazná generační proměna. Maxeekovi je sice už přes třicet stejně jako mně, ale Pufffy je narozen ve stejnej generaci jako Čert a Pája a jako byl David a Michal. Takže tady se nic moc nezměnilo. Ten tvůj citát je od Lennona a ten než se stačil nechat odkráglovat pomateným křesťanským ostrostřelcem taky asi tenhle svůj přitroublej výrok zredukoval. Alespoň ten katolík, co mu vpálil pár kulek do těla mu očividně věřil, když ho odprásknul za to, že prohlásil: „My BEATLES jsme větší než bůh!“ Jeff z Capitalist Casualties zase pro změnu v jednom sloupku píše, že největší zmrdi ve scéně jsou ty různý zmetci krátce po dvacítce a Jeff je pro mě určitě lepší duchovní rádce než nějakej přitroublej hippík....cheche. Já pro změnu uznávám staré anarchistické heslo: „Nevěřte nikomu, ani nám!“ Takže nevěřím nikomu, ani sobě. Není to vždycky optimální, ale zase mě zas až tak něco nepřekvapí.

Rozhodnutí okolo Davida, ale i Michala bylo jedno z nejhorších, které jsem musel dosud v životě udělat. Můžu ti říct, že jsem kvůli tomu já i Čert pár nocí téměř nespali. S oběma jsme toho moc prožili a David s námi opravdu hrál od samého počátku. Bylo ale jasné, že takhle to dál nepůjde a když něco neuděláme bude to horší a horší a možná to povede až tak daleko, že si absolutně přestaneme rozumět a GRIDE se totálně rozsype a ani jeden z nás už s tím druhým nebude chtít mít nic společného.

 

4.       Jaký jsou vztahy s dnes už bývalými členy? Z vlastní zkušenosti vím, že už ten vztah mezi vyhozeným a zbytkem kapely nemůže být už takový, jaký byl, ale zrovna Čert mi říkal, že jste byli slavit Davidovo narození potomka. ...

 

Těžko můžu mluvit o ostatních, ale myslím, že spolu vycházíme docela dobře. Je jasný, že tam pořád bude to „něco“, co jsme si kdysi… ale se všemi bývalými členy se v rámci možností stýkáme a jsme i nadále kámoši. Čert dělá s Davidem ve stejné firmě, takže se vídají častěji než já ho potkávám, ale když se sejdeme třeba někde v hospodě nebo tak, normálně spolu paříme jako vždycky předtím. Nejčastěji se vídáme s Davidem – zrovna příští týden budeme tady kousek slavit jeho narozeniny. Má svou kapelu NOIR, takže z muziky nevypadl a rozjíždí další – snad power violence – grupu. Michala moc nevidíme, protože bydlí až v Třeboni a moc do Prachatic nejezdí – od rozpadu GRIDE jsem ho potkal asi jen dvakrát. Dědek valí v kapelách PMLZ a PBJP – jak vidíš jeho posedlost zkratkami je hodná Ivana Mládka – a občas spolu pokecáme někde na koncertě. David Z hraje hned v několika kapelách, např. PLASTIC GRAVE a ONANIZER, takže se vídáme poměrně často a taky mezi námi není nějaký problém. Náš první basák Zdenda pověsil hraní na hřebík, ale udržuje Čertovo bicí v rychtiku a jako nástrojař mu vyrábí různý vychytávky a opravuje to, co Čertovská síla rozmetá na kusy.

 

5.       Ještě jsem si vzpomněl, že se podzemím šířili zvěsti, že to chcete dokonce zabalit, pak se naštěstí dala dohromady nová sestava .... Dokázal by sis představit život bez GRIDE? Byly tyhle zvěsti pravdivé ? Uvažovali jste, že to ukončíte doopravdy?!

 

Jo, je to částečně pravda. Myslím, že zhruba rok předtím než došlo ke změně line-upu  nebylo daleko od totálního rozpuštění GRIDE. Zrušili jsme kvůli tomu i společné turné se SEE YOU IN HELL do Anglie. Kapela byla v totálním rozkladu, společná zkouška byla tak jednou za měsíc a těsně před hraním jsme byli z nejrůznějších důvodů nuceni odříct několik koncertů. Tehdy už Čert začal vyhrožovat, že jestli se to nezlepší tak skončí a já jsem byl v takové psychické krizi, že jsem to skoro bral jako ulehčení. Víš to věčný klepání se před koncertem, co zase kdo „vymyslí“ a proč z toho nakonec sejde mě už tak odrovnávalo, že jsem neměl sílu to už dál řešit. Na chvilku se to pak zlepšilo, aby se to celý po nějaké době vrátilo do starých kolejí. Tehdy jsme si s Čertem řekli, že my dva určitě chceme, aby GRIDE zase fungoval jako „normální“ kapela a rozhodli se to změnit tak, jak znáte SKŘÍPOT teď.

Život bez GRIDE si moc představit nedovedu a je mi jasný, že až to jednou skončí, tak mě to dost zasáhne, ale věčně tu taky nebudeme, že? „Nic není v životě jisté, jenom smrt!“ jak říká Karel Kopfrkingl z Fuchsovy knihy Spalovač mrtvol.

 

6.       Takže v nové sestavě tvoříte materiál .... Jak zní a budou znít nové vály? Předpokládám, že větší pole působnosti dostal Pája, který hraje v několika dalších spíš androšských kapelách..... Co říkáš taky na to, že Vás přirovnávají venku momentálně k DILLINGER ESCAPE THE PLANE smíchaného s grindcorem nebo ještě lépe řečeno DETP pro chudé? ? Taky mi vrtá hlavou, jak vlastně složíte to, co hrajete...přece jen, nejde o čistý grindcore, extreme HC, thrash, fastcore....jak vzniká tento osobitý styl

 

My jsme si se zařazováním naší hudby do nějakých předem definovaných škatulek nikdy nedělali moc hlavu. Myslím, že vždycky jsme se snažili vytvořit určitým způsobem originální sound a styl...někdy se nám to dařilo víc, jindy míň, ale nikdy to nebyl čistý Dillinger, Agathocles, grindcore, thrashcore, crust a já nevím co ještě. Hláška DEP pro chudé jen potvrzuje to, že její autor byl v úzkých a nedokázal naší hudbu popsat lépe než přirovnáním k nějaké té slavné kapelu, která ovšem zní ještě o krapet jinak než my. Hrajeme to co nás baví a pranic se nezajímáme o to jestli to zní zrovna podle letících trendů nebo ne. Vtip je v tom, že každý z nás poslouchá něco úplně jiného, i když na spoustě kapel se samozřejmě shodneme – třeba na Slayer ...hahaha. Snažíme se pak do tvorby GRIDE propašovat to svoje a tím pravděpodobně vzniká tenhle „osobitý“ styl. Skladby skládáme různě. Někdy přinese Pája celou skladbu, kterou pak na zkoušce třeba ještě mírně poupravíme, jindy skládáme všichni společně, tak že dáváme dohromady různé motivy a riffy a skládáme z toho strukturu válu. Ve zkušebně máme kazeťák, kam nahráváme nápady a pak s odstupem času na nich dál pracujeme.  Když je hotová hudba, tak to otextuju a valíme to na koncertě. Během živýho hraní kolikrát ještě skladbu nějakým způsobem upravíme a dá se říct, že je hotová až tak po dvou měsících jejího veřejnýho hraní.

 

7.       Čím si taky vysvětluješ jakýsi „respekt“ od metalový scény? Přece jen ty dvě scény jsou hodně rozdílné a kapely ani labely moc nespolupracují mezi sebou ..... pokud bych měl postavit „most“ mezi hc/punkem a metalem u nás, byli by to GRIDE ....

 

Těžko říct, asi je to tím, že my metal posloucháme a z naší hudby je to asi občas slyšet. V té metalovější části grindcore scény – ne v čistě metalové scéně – máme taky dost známých, takže asi proto.

Myslím, že trochu rozumím tomu, proč ty scény mezi sebou moc nepečou. Ta hardcore je více „intelektuálně“ zaměřená, nejde tam často jen o hudbu, ale i o „postoj“, snaží se nést nějaké ideály, zatímco v metalu to často tak není a ač si to metalová scéna sama nepřipouští hodně přejímá schématy komerční kultury – třeba takový ty různý promo balíčky, manažeři, spaní v hotelech atd. Tyhle dva směry spolu těžko můžou nějak šířeji spolupracovat. Vše ovšem neplatí bezezbytku a v obou z těchto scén je patrný i směr s charakteristickými rysy té druhé subkultury – to znamená, že i v hardcore můžeš najít komerční „metalovej“ proud, stejně jako ne všichni metalisti jsou jen tupý vypitý hovada neschopný jakékoliv intelektuální aktivity. A teprve když si tohle uvědomíš, dokážeš vyjít s oběma směry.

 

8.       Tahle otázka mě „vrtá“ hlavou už dlouho.....netřeba si nalhávat a nemusíme se bavit o pozici jakou má GRIDE v ČR, co takhle ale nějaký průlom do světa (hlavně do USA, to je takové „měřítko úspěchu“?) Je sranda, že Vás má spousta lidí po celém světě skoro za bohy, viděl jsem mrtě zmínek např. v MAXIMUM ROCK´N ROLL o tom jak ti GRIDE z ČR jsou úžasní, jak nemůžou sehnat Váš novej singl, Vaše věci v top žebříčcích atd.atd.prostě samá „nevynucená“ chvála,  Není to škoda to nevyužít? Byl někdy zájem ze strany US labelů na vydání desky apod.?! Zdá se mi škoda vydat zatím jediné LP, které nemělo pořádnou distribuci....Nemáte ani aktualizovaný  web, nikde nevidím v zinech/newsletterech co je nového u GRIDE, turné většinou jedete se SYIH, kde vše zařídí Filip F......Co ty na to?

 

No a co chceš slyšet? Že jsme líní? Názor už máš, a já ti ho jenom rád potvrdím. Ano jsme líní a nestydíme se za to, protože lenost je jedna z punkerských ctností.... Nemyslím si, že by jsme na kapelu srali a nesnažili ji někam posunout, to by jsme asi byli dost padlí na hlavu, ale je tu spousta objektivních příčin, který tu nehodlám nikomu vysvětlovat a do kterých nikomu ani nic není, které chod kapely dost výrazně ovlivňují a do jisté míry nás limitují. Jako bubeníkovi fastcorové kapely ti to snad nemusím vysvětlovat, nebo jo? Ne vše vychází tak jak by jsi si přál a podle toho kolik do toho vkládáš energie.

Za deset let naší existence, po zhruba 400 koncertech jsme se někam dostali, dost jsme toho zažili a museli překousnout a vůbec to nebylo lehký. Udělali jsme určitě pár chybných rozhodnutí, které následně ovlivnili distribuci našich nahrávek, ale takový to prostě bylo a je. To dobývání Ameriky má i svou druhou stránku věci – v podstatě žádné východoevropské kapele se tam ještě nepodařilo prorazit a mohla by se třeba rozkrájet na kousky, ale vždycky zůstane jen okrajovou raritkou pro pár nadšenců. Lidi, kteří pláčí na internetu, že nemůžou sehnat naši desku nikdy nezvedli prdel, aby prolítli net a stačilo by zadat si na googlu název desky, aby jim hned vypadlo alespoň deset odkazů s adresou buď na label nebo na nás. Alespoň já to tak dělám a dokážu tímhle způsobem sehnat jakoukoliv desku, která nyní vyjde – neberu v potaz nějaké limitované edice, nebo rarity. Možná ti trochu nabourám iluze, ale to že o tobě někdo napíše v MRR pár řádek ještě neznamená, že se ti hned začne sypat mrtě mailů z USA. Alespoň nám tedy rozhodně žádný nechodí!!! Tím odpovídám na další část otázky – ne, nikdy žádná nabídka od labelu z USA nedošla. Tamní scéna je taková jaká je, trochu zahleděná do sebe a po skutečně něčem novém, co by bylo odněkud jinud než z USA, Japonska nebo ze západní Evropy zrovna dvakrát netouží. Přečti si pár sloupků v MRR nebo Short Fast and Loud a pochopíš.

Co se týče webu, tak to je dost podpásovka....stránky jsou aktualizované podle toho, co je nového – když se tedy nestane nic, co by se tam dalo dát, tak tam prostě nic nového není. Každopádně alespoň jednou měsíčně jsou obnoveny data koncertů, přidány fotky atd. To samé platí o zinech a newsletterech.

Ohledně turné...ano je pravda, že jsme jich většinu odjeli se SYIH nebo MB a Filipovi patří díky, že je zorganizoval, ale upřímně: nejsme a rozhodně jsme ani nikdy nebyli schopni odejet víc než jedno turné ročně. Pokud nám tedy Filip nabídl turné, proč by jsme to odmítali a poslali ho někam s tím, že pojedeme na vlastní pěst? Pár nabídek jsme i měli, ale prostě to nejde a není v našich silách kvůli svým dalším povinnostem a aktivitám častěji koncertovat. V uplynulých několika letech jsme navíc nebyli schopni, z v předchozích otázkách uvedených důvodů, odehrát ani to jedno turné v roce a tak jakákoliv organizace podobného projektu by byla předem odsouzena ke krachu. Teď je to opět zase o poznání lepší jak již jsem řekl a tak se v září chystáme vyrazit s LAHAR a jelikož jsme svině líný, organizaci jsme přehodili na Klouču.

 

9.       Vyšla Vám diskografie na CD. Jaký byl náklad a jaký je o ně zájem? Předpokládám, že velký! Původní nápad byl udělat pálené  CDr svými silami... jak/proč vznikla myšlenka vydat CD a jak jste se dostali zrovna k Plazzma, když do té doby jste spíše spolupracovali s Barvákem?  Jaký máš obecně názor na diskografní CDčka, která jednoduše sesbírá vydané nahrávky, které spousta lidí léta sbírá a draze nakupuje … ?

 

Náklad diskografických CD byl  3000 kusů. Zájem o ně je myslím slušný a neprodávají se zrovna špatně. Nedávno jsem mluvil s Petrem z Plazzzma rec. a ten říkal, že pořád si o ně lidé píší. Recenze byly také vesměs kladné, takže není důvod si nějak stěžovat. To s tím páleným CD vlastním nákladem je trochu složitější historie...pravdou je, že jsme již v minulosti měly různé nabídky na diskografie na CD, ale nikdy jsme se v kapele nebyli schopni dohodnout zda do toho jít nebo ne. Část kapely chtěla vydat CD na vlastní náklady, ale nebyla schopná do toho nic investovat a druhá část chtěla, aby to vydal label. Když se dva roky dohadů nic nedělo, přišla nabídka od Petra z Plazzzma rec. a rozhodli jsme se do toho jít. Nemá to nic společného s nějakou nespokojeností s Barvákem nebo tak něco, co trochu cítím jako podtext tvojí otázky...s Barvákem jsme nikdy neměli žádný problém a naopak si myslím, že jím vydané nahrávky měly zdaleka nejlepší distribuci. Vydávání diskografie jsme s ním nikdy ani neprobírali, nebylo to v plánu ani nic takového. Petr Plazzma to navrhl, dal dobrý podmínky a chtěl to zrealizovat stůj co stůj a tak jsme do toho šli – nevidím v tom žádnou záhadu ani problém.

Diskografní CD mi vůbec nevadí. Já sbírám vinyly a nahrávky si prvotně kupuji na tomto formátu. Jen u raritních a nesehnatelných desek si čas od času koupím kazetu nebo CD. Nezajímá mě nějaký rozdíl ceny, ani to že vinyly nebo nahrávky sbírám postupně jak vycházejí – chci to prostě v klasickém asfaltovém formátu a je mi jedno jestli mě to vyjde dráž nebo jestli někdo jiný upřednostňuje CD. Myslím si, že nahrávky by měly vycházet ve všech dostupných formátech, aby bylo vyhověno všem. Třeba v jihovýchodní Asii si s vinylem moc neškrtneš, protože tam málokdo má gramec a všichni jedou buď na CD nebo na kazetách. Na druhou stranu v Evropě a USA existuje dost silná skupina posluchačů, která jede jen ve vinylech a pro změnu nekupuje zase CD nebo kazety. Chceš-li uspokojit všechny tyhle lidi musíš vydat své nahrávky na klasické desce, CD i na kazetě. Já s tím nemám žádný problém.

 

 

10.   S Barvákem se ovšem chystá další spolupráce na s/t LP. Bude delší jak 12 min haha? Kdy tomu tak bude a jak tu bude zhruba výhledově celé vypadat?

 

Zatím to máme jen předběžně domluvené a dáváme dohromady materiál. Barvák je tvrdej vydavatel a tak po nás chce alespoň dvacet minut....hahaha. Zatím máme asi třetinu, ale chtěli bychom to do konce příštího roku určitě nahrát a vydat. Jak vidíš je to ještě relativně daleko, takže mluvit konkrétně o nějakých detailech je stejně bezpředmětný.

 

11.   Někdo od Vás kdysi říkal, že budete dělat split s MELT BANANA. Kdy k tomu (ne)dojde? Není to příliš velký oříšek? Myslím tím, že jsou určitě pod smlouvou, která jim přikazuje co mají a co nemají dělat....možná se mýlím, ale klipy na MTV myslím DIY hardcore kapela běžně nemá ...

 

Byl to takový nápad Petra Frinty, myslím, že se s nimi i kontaktoval a dokonce mu napsali, že by to i šlo, ale ne dřív než za dva roky. Myslím, že je to zatím u ledu – chceme se soustředit na LP a nic dalšího nerozjíždět. Vydat velkou desku je teď pro nás priorita number one.

To, že má MELT BANANA klipy na MTV slyším prvně, asi proto že se na to nedívám a ani nemám kabelovku. Celej ten projekt je jen per huba, nic reálnýho ani pevnýho.

 

 

12.   Četl jsem Tvůj sloupek v posledním Move your ass… četl jsem několik debat o tomto newsletteru kvůli pár věcem, např. několika stránkové reklamy na  oblečení Hooligan, Lonsdale, recenzích na pop punk nahrávky na major labelech atd. Pár kapel i nechtělo s MYA spolupracovat apod. Co Ty na to moudrý šejku?

 

Když jsem začal do MYA psát sloupky, tak jsem jasně napsal do svého prvního příspěvku pro tento časopis své výhrady k němu a to proč jsem se i přes to, že to není zrovna časopis podle mého gusta s nimi rozhodl spolupracovat. Taky se mi nelíbí ty reklamy na hadry, stejně i určitá plochost některých článků a potažmo celého časáku. Taky si z každého čísla přečtu jen asi jednu třetinu a zbytek považuji za nezajímavý, ale je tu i to, co je podle mě na MYA pozitivního. A to, že i přesto, že na něj všichni nadávají, ale zároveň ho čtou, je pro mě jen potvrzením správnosti mých úvah. Předně je to DIY projekt – ať se to někomu líbí nebo ne, tenhle časák je přísně DIY, je nevýdělečnej a placenej výhradně z reklamy a benefitů. To že by ta reklama mohla být na rozumější věci než jen na idiotský módní hadry je věc druhá, ale pak zase vyvstává otázka zda by tato ořezaná reklama byla schopna časopis udržet při životě. Za další je to jeho pravidelná periodicita, která je u zdejších hardcore tiskovin rozhodně nedostižná a s možnost tedy reagovat na aktuální problémy a podměty. A za poslední sice diskutabilní, ale určitě chvályhodná idea stmelení různých stylů pod křídla jednoho časopisu. Možná utopická vize, ale rozhodně stojící za pokus. S tím souvisí i možnost přesahu tebou vychvalované hudby nebo prezentovaných názorů i do jiných částí subkulturní scény.  Tohle všechno mi přišlo zajímavý a tak jsem se rozhodl zkusit něco nového a do MYA začít dopisovat. Až dospěji k názoru, že je to k ničemu, nic mi to nepřináší nebo že se tenhle časák nikam nehýbe a zůstává nezměněn, klidně zase odejdu. Zine číslo jedna pro mě je rozhodně ten, který vydávám sám – TRHAVINA. A ten jsem taky začal dělat pro to, že jsem chtěl vydávat něco, co by bylo 100 % podle mých představ a vizí a jeho formu i obsah bych určoval především já. Zatím mě to baví a doporučuji všem tlachalům a kritikům cizích aktivit jako vynikající terapii. Ono pak možná poznáte, že všechno není zas tak úplná prdel, jak to na první pohled vypadá!!!!

 

13.   A propó sloupky v zinech....máš svého oblíbeného sloupkaře nejen od nás?   Jak se Ti vlastně líbí ten model zinů u nás, kde se vždy začíná sloupky, což je převzaté od MAXIMUM R´N R? Je na místě kritizovat lidi, co se sloupky pokouší psát, ikdyž někdy nejsou zrovna extra zajímavě napsané?

 

Mými oblíbenými sloupkaři obecně jsou Felix Havoc, Jeff Robinson a Al Quint, ty čtu docela pravidelně. U ostatních to rozlišuji podle tématu, někdy mě to zaujme, jindy ne. Z tuzemských....nemůžu říct, že bych měl někoho vyloženě oblíbeného, ale myslím, že mohu říct, že nejkvalitnější sloupky jsou podle mě v Hluboké Orbě. Ostatně to byla HO, která pravidelné sloupkařství v našich zeměpisných šířkách, nechci říct zavedla, protože to není pravda, ale rozhodně posunula dost daleko. HO je jeden z mála časopisů, kde sloupky čtu v podstatě ode všech přispěvatelů a to se v jiných časopisech, které se pokoušejí o tentýž model rozhodně říct nedá. Jinak ten model sám o sobě mi přijde zajímavej tak u jednoho dvou časáků, který to „musejí umět“ a u ostatních je to dle mého názoru pouze z nouze ctnost jak zaplnit prostor s co nejmenší vydanou energií. Kolikrát to taky tak vypadá. Pokoušet se najet v současnosti tenhle model je podle mého názoru naprosto zbytečné a ze čtenářského pohledu nezajímavé. V hardcore se často mluví o kreativitě, svobodné tvorbě a individualitě, ale ty časopisy, které tenhle hudební / sociální proud produkuje jsou často až hrozivě uniformní...sloupky, pár rozhovorů, vegetariánství, fašismus (i když fundovaných článků na toto téma jsem poslední dobou četl jen hodně málo), recenze a šlus. Takovýhle časáky mě po pravdě už pranic nebavěj. Mě přitahují nová témata, pohledy nebo neprozkoumané části odpadlické kultury. Hrozně málo časopisů se podle mě věnuje historii hardcore a punku, málokdo se snaží objevovat nové kapely v zapadlých koutech světa, nikoho třeba ani nenapadlo hledat propojení hardcore a jiných stylů podzemní kultury atd. Myslím, že témat je hodně, stačí jen chtít a nebát se zkusit překročit řeku Styx a začít s něčím opravdu neotřelým. K té kritice…je to stejné jako u ostatních lidských aktivit. Pokud je založená na reálním základě a je podána tak, že se snaží upozornit na chyby, je v pořádku. Když má za cíl jen urážet a posilovat ego kritizujícího, je to jen snůška píčovin a egomasérských slintů a jako taková má cenu asi tak kýblu sraček. Myslím, že každý, kdo něco dělá musí počítat s tím, že dřív nebo později bude vystaven kritice a to jak té konstruktivní, tak té pomlouvačné. Záleží jen na něm jestli si z ní odnese to, co ho posune někam dál a ač si své věci bude dělat po svém bude vděčen i za tu zpětnou reakci, které se mu dostalo. A nebo jestli se při prvních kritických ohlasech zhroutí jako malé děcko a se slovy: „mě nikdo nemá rád“ se na všechno radši vysere a s velikou pravděpodobností se právě on stane tím typickým egomasérem, který místo aby vytrval a pokoušel se vytvořit něco svého, začne shazovat i snahu jiných.

 

14.     Pár posledních koncertů mě napadlo, že dost často potkávám na koncertech pořád ty samé … kolik „nás“ v HC vlastně může být? Jaká je vlastně kapacita lidí/kapel/aktivistů/organizací, kteří se zajímají a  podporují tuhle scénu ?

 

Těžko říct, protože hranice tohoto stylu jsou dost rozplizlé a těžko se dají s určitostí určit. Já bych se nebál přepočítat počet hardcoristů na návštěvnost Fluff festu a Obscene festu. Vím že je to možná hovadina, ale vezmu-li fakt že tam je určité procentu zahraničních návštěvníků, že naopak na tyhle velké fesťáka řada dalších nejezdí, nebál bych se říct, že je tu tak maximálně 2500 – 3000 lidí, kteří by se mohli zabývat extrémní hudební scénou. Víc podle mě ne.

 

 

15.     Kdy hardcore nadobro vyhyne? Kdy umře vynil? Už dnešní mladá generace dorůstá do té ideální a spolehlivě se zařazuje do moderní společnosti…. má šanci ještě hc zaujmout někoho z mladých, kteří tráví svůj volný čas před TV a třeba reality show, což je pro ně vrchol všeho?A pro ně je vzor právě někdo z nich???

 

Nedokážu na to odpovědět, skleněná koule k výbavě mého bytu rozhodně nepatří. Myslím, že jsem od současné mládeže už natolik vzdálen, že nedokáži říct jaký má životní priority a jak vidí svět. Pokud se s někým z této generace setkávám, jsou to v podstatě jen odpadlíci, kteří našli zalíbení v extrémní hudbě a okrajových názorech a ty stěží mohu brát jako reprezentativní vzorek současné mládeže. Takže fakt nevím. Jedno je ale jisté – hardcore nevyhyne nikdy, stejně jako nevyhynul jazz, dixilend ani rock and roll, ale rozštěpí se na dva proudy – jeden je ten komercionalizovaný a vyžehlený, druhý nezávislý, svobodný a nespoutaný – ten co se hraje po garážích a sklepích a který dál posunuje hranice stylu, nezávisle na jakýchkoliv společenských nebo kulturních tlacích. Ve společnosti vždycky budou lidi, kteří nebudou chtít pouze konzumovat to, co se jim předhodí, ale budou se snažit vytvořit něco svého a budou jako své výrazové prostředky používat šok, konfrontaci a negativistickou estetiku. Proto se nebojím říct, že jistý druh hardcore tu bude vždycky. Je jen otázkou jaké dál bude absorbovat vlivy a jaké možnosti dalšího rozvoje agresivní a experimentální energické hudby umožní další technologický rozvoj.

 

16.     Blíží se parlamentní volby u nás a z každýho rohu na náš čumí volební billboardy .. chodíš pravidelně volit?  Mám pocit, že už tam není moc „možnost volby“...

 

Ne, pravidelně chodím nevolit. Letošní volby mě jen utvrdily v tom, že dělám správně. Řada mých známých volila Zelený a já bych si musel opravdu nafackovat, kdybych hodil hlas lidem, který bez jakýchkoliv skurpulí stoupí do holportu s ODS a černoprdelníkama KDU. Mé politické názory jsou tak vyhraněné, že mi zdaleka nevyhovuje žádná politická strana. A když mi něco nevyhovuje, nehodlám volit „menší“ zlo, jen proto abych zajistil koryta lidem, kterým už z jejich podstaty nevěřím.

 

17.     O Vašich začátcích a o i poslední tvorbě se dá říct, že jste vycházeli z grindcore…nýbrž z grindcore a ne brutal death/grindu nebo dnes tak oblíbeného gore …jak se Ti líbí dnešní dle mě „bezmyšlenková“ grindcore scéna? Podle mě vymřeli kapely, DIY grind/mincecore kapely, který vydávali vynily, byli propojení s hc scénou a zajímali se o práva zvířat, antifašismus atd. zlatý starý časy. Dnes se jede v CD/DVD a soutěží se o co největší potoky krve na obalu a nejmorbidnější vokál přes efekt. Co Ty na to?

 

Cheche, počkej až uvidíš obal na naše split EP, to jsou teprve potoky krve – old school ve stylu Terrorizer – mrtvoly, krev a utrpení :o)

No nevím co na tvou otázku říct – nějak mi to začalo bejt ukradený. Scéna je tak pestrá, že každej si tam může najít to, co mu vyhovuje a na všechno ostatní srát – ať si to žije svým vlastním životem. Když to někoho baví poslouchat a sledovat tisící prvou kapelu navlečenou v doktorských hadrech a polévající se malinovkou, ať si to užije. Dobrý grind kapely s kořenama jaký zmiňuješ podle mě nevymřely, jsou na světě pořád, ale už holt není v kurzu bejt mince vegetariánský grinder. Teď je módní v lepším případě poslouchat Motorhead, v horším to, co zmiňuješ ty. Dobrý grind kapely s punkovým feelingem jsou ale furt – Takaho stále miluje hrát grindcore, líbí se mi třeba CATHETER, PHOBIA, MAGRUDERGRIND.To jsou bandy, který se pořád snaží něco sdělit a neuchylují se k jednoduchým a bezmyšlenkovitým gore klišé. U nás bych k podobným gridcore kapelám bez váhání přiřadil DISFIGURED, CEREBRAL TURBULENCY nebo NEEDFUL THINGS.

 

18.   U metalu potažmo u grind/deathu zůstanem, zasloužilý kapely už jezdí koncerty za větší částku než je cesťák. Jaký máš na to názor a kdy GRIDE začnou brát nějaký honorář?

 

Je to věc domluvy mezi kapelou a pořadatelem. My si říkáme vždycky cesťák a pokud je možno, tak i něco navíc. Problém je v tom, že naše krámy plus pět lidí do auta prostě nenarveme, takže musíme jezdit dvouma autama a cesťák je už takhle dost velkej. Tím pádem nám většinou nic navíc nezbývá. Je to pro nás dost blbá situace, protože provoz kapely stojí dost peněz a udržet vše v rozumných mezích je pro nás čím dál tím těžší. Na druhou stranu nemáme moc srdce zruinovat někoho, kdo očividně na koncertě provařil – takže to řešíme individuálně, případ od případu. A snad to tak má i bejt. Myslím že na tohle neexistuje jednoznačnej recept – pravdu má i kapela která striktně vymáhá pevnou částku za koncert, tak i ta, která skoro každý svoje vystoupení doplácí z vlastní kapsy. Pravda a ideální stav je asi někde uprostřed – jasný podmínky, ale i přihlédnutí k možnostem organizátora koncertu.

 

19.   Poslední dotaz - Co Ti v Český hardcore scéně chybí? Myslím si, že kapel/dister je tu dost. O koncertech ani nemluvím – a propó jak se Ti líbí ohromný boom cizích kapel jezdících přes ČR tour...každý víkend je koncert Švédských/US kapel v každým koutu republiky. Je to dobře pro návštěvnost a atmosféru koncertů? OK, dík za odpovědi.

 

Dvě věci – kvalitní časopisy – a to třeba i ty internetový – a podobná síť Jugendzenter jako je třeba v Německu. Na alternativní prostory a projekty je místní kraj až šíleně chudej. Všechny projekty z minulosti zkrachovaly a nový jako třeba klub Za vraty sotva přežívají. To si myslím, že je největší slabina

Četnost koncertů je určitě trochu problém, ale na druhou stranu jsem rád, že jsme se stali zemí, kam už se zahraniční kapely nebojí a normálně ji zahrnují do svých plánů a tras. Ještě nedávno to nebylo pravidlem a bylo k vzteku, když řada amerických bandů hrála třeba v Polsku, ale na nás se vysrala. Takže je to určitě dobře, přestože je už patrná přehlcenost místní scény koncertama a jejich návštěvnost o tom víc než vypovídá. Dřív jak lidi viděli, že dojela nějaká americká kapela, šli se na koncert kouknout, i když tu bandu neznali a kolikrát je to příjemně překvapilo a otevřelo jim to nové obzory. Teď si vybírají a chodí jen na to co dobře znají. To je určitě škoda.

 

Jinak díky za rozhovor a hodně štěstí s časákem a kapelou.

 

Rozhovor pro Bažina Zine - jaro 2007

Zdravím o pozdravujem Gride, ako sa máme?

 

Iny: No já se mám tak nějak nijak. Před chvílí jsem došel z práce, stáhl poštu, pustil CRYPTIC SLAUGHTER a dal se do tohoto rozhovoru.

 

Čo nového v  tábore?

 

Iny: Tak vyloženě nového asi nic moc. Skládáme nějaký nový materiál, takže máme pár nových skladeb, občas dáme nějaký živý koncert.... Poslední takovou výraznou událostí bylo turné s LAHAR v septembri loňského roku a společné split EP s LYCANTHROPHY, které nám vyšlo začátkem léta u Insane society Rec.

 

Ak som správne pochopil, tak posledne čo vám vyšlo je spoločné split 7EP Gride/Lycanthrophy. Popravde som ho ešte nepočul, tak ťa poprosím aby si nám ho malinko predstavil...

 

Iny: Pochopil jsi to správně. Poslední naše vydaná nahrávka je zmíněná deska s power violence fast  core tornádem z Vysočiny. My na něm máme pět nových skladeb, které jsme složili krátce po změně sestavy. Já osobně si myslím, že je na nich trochu znát, že jsme se teprve oťukávali (změnili jsme skoro kompletně celou kytarovou sekci) a v některých pasážích mi přijdou ty skladby trochu nevyzrálé, ale je to dobrý zvukový snímek tohoto období GRIDE. Jinak je to pořád super rychlý nářez, jako celek zaměřený proti náboženskému fanatismu. Nahrávali jsme to v, pro nás novém, prostředí studia Šopa na Jižní Moravě a celkově jsme docela spokojení.

LYCANTHROPHY udělali tímto splitkem veliký pokrok dopředu. Vynikající je zvuk a celková produkce jejich strany desky. Nahrávali to ve studiu Shaark, což je záruka kvality, se zvukem jim pomáhal Cichoň z CEREBRAL TURBULENCY a myslím, že je na nahrávce kurevsky znát, že na ní dohlížel někdo, kdo extrémní muzice hoví a ví kam kterou šavli hodit.

Jinak deska je podle mě i docela dobře graficky udělaná, barevný lakovaný obal, vevnitř velký vnitřňák... Co víc si můžeš přát?

 

Ako dlho vznikal materiál pre toto spoločné split?

 

Iny: Zas až tak dlouho ani ne, dejme tomu půl roku. Pak jsme to už jen dopiplávali. Bylo to ze začátku naší nové sestavy a tak jsme se nejdřív věnovali hlavně tomu, aby jsme se nějak pořádně sehráli a až pak jsme začali něco tvořit. Je to v podstatě matroš z prvního roku existence nového GRIDE.

 

Vyšlo to v celku slušnom náklade tisícky, netušil som, že je taký veľký záujem o EP-čka. Aké sú zatiaľ ohlasy fans?

 

Iny: No já si naopak myslím, že zájem o EP poslední dobou trochu klesá. Ceny jsou vysoké a už se skoro vyplatí kupovat výhradně LP, které jsou kolikrát jen jednou tak dražší. Já mám EP hodě rád, je to jeden z nejzákladnějších punkových nosičů a byla by škoda, kdyby se přestaly malé desky dělat úplně.

Náklad 1000 je docela velký, ale je to hlavně danné tím, že u vynilů je lepší vydat celý náklad najednou, než se spoléhat na nějaké dolisy. Ty je pak hodně těžké zrealizovat, protože už ti běží spousta nových projektů a tobě je líto vrážet prachy do něčeho, co už jednou vyšlo. Já jsem rád, že Barvák nakonec udělal takový náklad...ostatně většina našich EP vyšla právě v nákladu 1000 kusů. No a všem můžu jenom doporučit ať si desku určitě koupí, protože za chvíli už nebudou.

 

Väčšinu nahrávok máte na EP-čkách, zaujímalo by ma, či k tomu existujú aj CD verzie?

 

Iny: Téměř všechno je na CD GRIDE 1996-2003, vyjímku tvoří dvě poslední desky – split s LAHAR a s LYCANTHROPHY. Ty by měly ale v budoucnu vyjít na jednom disku s naším připravovaným LP. Takže CD úplně neopomíjíme, i když jsou na okraji našeho zájmu.

 

EP Gride/Lahar – southcore atack, kto prišiel s nápadom zrealizovať materiál postavený hlavne z coverov od iných kapiel?

 

Iny: Přišel jsem na to já a Čert při jedné naší noční návštěvě baru U vočka. Hned od začátku bylo jasný, že to bude s LAHAR a že tam budou covery jen od jihočeských kapel. Chtěli jsme zabít dvě mouchy jednou ranou – udělat split EP s našimi blízkými kamarády z písecké thrashfastcore kapely a vzdát holt kapelám z našeho, krapet opomíjeného regionu. Časem jsme to dopilovávali a konečnou podobu znáš...

 

Tu ste si dokonca prehodili úlohy Gride hrá Lahar a zase naopak, spokojní s výsledkom, myslím skladby Nejsme Vy-Gride a Uniformita-Lahar?

 

Iny: Jo, mně se verze LAHAR líbí, jsou rychlí jako prase....

 

Revolučným nápadom vo vašej historií bolo určite vydanie diskografie Gride-1996-2003. Skladby ste nejako zvukovo upravovali, či ponechali im pôvodnú podobu?

 

Iny: Nijak zvlášť jsme je neupravovali, jenom jsme srovnali úrovně hlasitosti a v některých případech odstranili největší hlukové „úlety“, tak aby to bylo jako celek víc vyvážené.

 

Minulý rok ste oslávili desaťročnicu gride, aké to je uvedomiť si, že gride prežil desať rokov a nezanikol?

 

Iny: Jsou to dost smíšené pocity. Ta desetiletá existence byla vykoupena hodně tvrdými zkouškami, kolikrát hodně nepříjemnými rozhodnutími a ne všechno z naší minulosti bylo zrovna „cool“. Ale jako celek je to hrozně příjemný pocit, vědět, že jsme dokázali celé jedno desetiletí řezat dost hrubou muziku a neuhnuli jsme ani o píď. Dokonce si zcela nekriticky myslím, že v pár našich nahrávkách jsme přišli i s něčím, co tu ještě předtím nikdo nehrál. Díky GRIDE jsme zažili hodně přijemných chvil a poznali spoustu super lidí, takže to pozitivní nakonec vždycky převládá – jinak by jsme to asi ani nedělali. Tohle rekapitulování, ale vždycky zní dost pitomě a klišovitě, takže toho radši nechám. Ty pocity jsou stejně nepřenosný, tak co...

 

Pohľad na mladé gridegore kapely? Máte medzi nimi nejakých favoritov?

 

Iny: Hele, gridegore to je nějaký nový styl? Jakože hraní našich coverů s jinýma textama a chrochtanýma přes odpadovou rouru nebo co? ... Dobrá, nebudu tě trápit, je mi jasné že máš na mysli gore grind. Mě tenhle styl vůbec nezajímá. Poslouchám jen některé pathological grind kapely jako CARCASS, GENERAL SURGERY nebo HAEMORRHAGE. Gore grind jako takový nesjíždím a vlastně mě kolikrát i docela irituje. Víc by ti o tom as řekl Čert, který má pro tyhle kapely víc pochopení.

 

Na čom vlastne vyrastal gride, s vami prakticky tento typ hudby vznikal nie?

 

Iny: Myslím, že u všech je to hodně podobný, i když náš vkus se vzájemně docela liší. Já vyrůstal na punku a hardcore (TELEX, DEAD KENNEDY’S, VISACÍ ZÁMEK, ŠANOV, HNF, SRK, SERIOUS MUSIC...), thrash metalu (DEBUSTROL, KRYPTOR, SODOM, KREATOR, ARAKAIN, METALLICA...), black metalu (VENOM, TORR, ROOT, FATA MORGANA...), britcore (ENT, HERESY, INTENSE DEGREE, RIPCORD...), grindcore (NAPALM DEATH, BRUTAL TRUTH, REPULSION, AGATHOCLES, TERRORIZER...), death metalu (DEATH, ENTOMBED, DISMEMBER, MORGOTH...), speedcore (WEHRMACHT, CRYPTIC SLAUGHTER, SDI...), crustu (DOOM, HIATUS, DISRUPT...) a tak dál. Postupně jak sem pronikaly nový a nový styly tak jsem je nasával a v každým mám své oblíbence. Nemyslím, že bych byl nějak vyloženě stylově vyhraněnej. Nejradši mám hardcore a thrash, ale poslechnu si v podstatě cokoliv.

 

Sranda, že mp3 formáty vašich albumov človek nachádza medzi mladými na množstve webbov, zatiaľ čo vy uprednostňujete vynil... aký máte nato pohľad?

 

Iny: Já nevím, mně to zas až jako taková sranda nepřijde.…Nic proti MP 3 nemám, je to zajímavý formát, který rozšiřuje hudbu daleko do světa a boří hranice mezi styly. Na druhou stranu ale MP3 nahrávka pro mě má asi takovou hodnotu jako kytka z umělý hmoty. Svůj účel plní, ale je to jenom umělá náhražka zachycující jen jediný rozměr hudby – jen ořezanou čistou její podstatu bez všech těch věcí okolo – obal, texty, grafika. I tyhle druhotný věci jsou pro mě u nahrávky důležitý, ale chápu, že pro řadu lidí mladší generace je to naprosto nedůležitá a zbytečníá hovadina a sentimentalita. Mají trochu jinak nastavený systém hodnot a „estetické“ cítění. To, co mě se zdá být odcizený, počítačový  brak, jim se může zdát naprosto v pohodě. Já mám rád desky a jejich atmosféru a  nemám důvod proč bych se MP3 měl nějak podřizovat na úkor mého oblíbeného formátu zvukového nosiče. Když to někomu tak stačí, ať si to klidně takhle poslouchá, já pokud to lze, si raději muziku pouštím z vinylu.

 

Zaujala ma jedna pasáž v rozhovore z vášho webbu: „Mě třeba CD skoro vůbec nezajímají, kupuju téměř výhradně vinyly a kapela, která vydá jen CD mě zajímá jen okrajově.“ Ako je to u vás s podporou mladých ug kapiel, ktoré vydávajú len na CD?

 

Iny: Ten citát je ode mě, takže k tomu nemám co dodat. Tak to prostě je. Samozřejmě nejsem tak zlý, že bych si někdy nekoupil CD od kapely, která mě nějak zaujala – většinou svým vystoupením na koncertě – ale jinak CD v distrech ani moc neprohlížím. Jen desky a někdy taky kazety.

 

Počúvate vôbec dema a debuty mladých kapiel z grind a hc ug sceny? Čo napríklad takí Mincing fury, Gore alebo Poppy seed grinder....

 

Iny: Myslím si, že docela jo, ale jen ve stylech, které mě nějak přitahují nebo zajímají. Tím gore není, takže ani jednu z tebou zmíněných kapel jsem neslyšel. Nebo možná jo, ale nevybavuji si to. V tomhle by mohl opět sloužit tak nanejvýš Čert, ten myslím, že něco od některé z těchto kapel bude mít.

 

Rovnako tak som usúdil, že s účasťou Gride na napríklad takej Noci plnej hviezd alebo Master of Rocku by bol problém Aký je vlastne váš pohľad na vývoj kapiel ako Root, Debustrol, Kryptor, ktoré sa na týchto festivaloch pravidelne zúčastňujú?

 

Iny: Hm, já jim to ani nijak nezazlívám. Oni to rozjížděli trochu v jiný době, pak zažili ten boom začátku devadesátých let z pohledu vyhledávaných hvězd a tak teď trochu touží aby se vrátily starý časy. Žel už si neuvědomují , že už to tak úplně není možný. Ale hudba třeba Debustrolu se mi docela líbí pořád...

 

A ešte jeden útržok: „Je to i z toho důvodu, že spousta metalistů mají naši hudbu taky rádi“, zaujalo ma to slovne oddelenie metalistov. Vy sami sa vlastne považujete začo?

 

Iny: Já osobně za hardcoristu nebo thrashera, ještě nevím.... občas si taky připadám jako grindcorista, ale to jen vyjímečně, a po delší době bez sprchy jako cruster, ale to taky není zas až tak často.

 

Už pracujete na novom materiály? Kedy ho môžeme očakávať?

 

Iny: Ano, docela intenzivně skládáme. Už máme asi tak třetinu nové desky, takže nás ještě čeká halda práce, ale do konce roku by jsme to chtěli mít pohromadě. Nahrávat chceme příští rok na jaře. Mělo by to být samostatné LP a vydávat to bude opět Barvák na Insane society. Tak nějak v té době by mělo vyjít na tomtéž labelu i split EP s THEMA 11, které již plánujeme asi 6 let, ale teď to už je opravdu na spadnutí.

 

Nejaké plány do budúcnosti?

 

Iny: Kromě toho, co jsem před chvílí vyjmenoval, ještě hodně hrát a možná nějaké to kratší tour. Uvidíme...

 

Diky za rozhovor, slovo na záver...

 

Iny: Já taky dík za prostor a za zájem. Přeji hodně štěstí s Bažinou. Apropós, viděl jsi film Král Šumavy? Je tam skvělá scéna s rašeliništěm...

 

 

Rozhovor pro Death Fist 19 - jaro 2005

1.,Nápad vydať vašu všetku tvorbu vyšiel od vás,alebo vás k tomu prehováral Frintosaurus?

 

Já myslím, že jsme si tak akorát kápli do noty. My jsme o vydání diskografie už nějakou dobu přemejšleli a Petr Frinta přišel s výhodným a férovým návrhem zrovna v pravou chvíli. Takže myslím, že to byla jedna z těch neopakovatelných chvil, kterých je v univerzu jenom pár, třeba když vznikne nová červí díra nebo bouchne supernova.

 

2., Prečo práve PLAZZMA records? Až dobře viem,tak Plazzma doteraz nevydali nič?

 

No proto, že nám Petr dal dobrý podmínky, měl jasnou vizi jak to bude ve finále vypadat a protože ho máme rádi kluka jednoho ušatýho. A myslím si, že na Plazzma rec vyšlo pár zajímavejch věcí, např TOOH, Four Seats For Invalides CD's... tvrzení, že tam nic nevyšlo je dost odvážný a asi budeš mít při návštěvě Prahy trochu problémy. Bejt tebou, se vyhybám tmavejm uličkám a zákoutím :o)

 

3.,Neboli to náhodou neunesiteľné tlaky od kapitalistických punkáčov,ktorý zanevreli na vynily?

 

Ne, žádný tlaky v tom nebyly, jen chuť vydat naši muziku i v tomhle formátu a uzavřít tak jednu kapitolu historie Gride. Nadále upřednostňujeme vinyl a dokud tady budem, všechny naše nahrávky vyjdou v první řadě na vinylu.

 

4.,Ostal ešte neaký nevydaný materiál od GRIDE?

 

Já myslim, že v současnosti ne. Čeká se jen až vyjdou dvě kompilačky....první je 7"EP coverů INFEST a vydává ho Bohdan z Impregnate a druhá kompilace je EP s ukolébavkama a dětskejma písněma, který má vyjít ve Francii. Oba vály se již objevily na tom CD, takže teď opravdu není nic, co by ještě nikde nevyšlo, bylo nahrané a čekalo na vydání.

 

5.,Myslíš si,že spáry globalizácie vás pohltily,kedže vo vašej discografii sa už bude nachádzať aj CD?

 

A co si představuješ pod pojmem globalizace? Dávat do souvislosti proces ekonomické globalizace nebo i informační globalizaci s tím jestli kapela vydává na CD nebo na vinylu mi přijde dost přitažený za vlasy, nemyslíš? Pokud kapela vydává na všech dostupných nosičích…vinyl, CD, MC, přijde mi to OK. Jiná věc je když se někdo podřizuje technologickému tlaku a jen proto, že je to třeba nelukrativní, jeden z těchto nosičů odmítne jak jsme tomu byli svědkem u major labelů při přechodu vinyl/CD. A ty samé firmy se teď k vinylům vrací, vydávají je třeba v menším nákladě, ale jelikož zjistily, že existuje určitá skupina lidí, která je schopna tento náklad skoupit, tak teď objevily Ameriku a zase lisují i klasické vinyly. Pochopitelně ne u maistreamových titulů, ale u okrajových žánrů. Jistou zásluhu na tom má i popularita techno scény, která je na vinylu přímo postavená.

Mě třeba CD skoro vůbec nezajímají, kupuju téměř výhradně vinyly a kapela, která vydá jen CD mě zajímá jen okrajově. Momentálně podobný technologický diktát probíhá u VHS a DVD. Nastupuje DVD technologie, která má jistě mnoho předností, ale proč by lidé, kteří mají doma klasická videa měli být o něco ochuzeni, jen proto že nemají na to a nebo si z nejrozličnejších důvodů nechtějí kupovat DVD přehrávače? Můžu ti říct, že pokud by Gride měli vydávat něco na DVD, chtěl bych, aby adekvátní materiál vyšel i na VHS. To není o globalizaci, ale o vstřícnosti a slušnosti k lidem, kteří ti fandí a poslouchají muziku, kterou produkuješ.

 

6.,Váš nový materiál „Tanec Bláznu“ prečo vyšiel,len jako jedno straný vynil? Nebolo by efektívnejšie to vydať povedzme na sedempalci?

 

Ale sedmipalec by jsi musel otáčet, tohle nemusíš :o) Ale jo, efektivnější by to asi bylo vydat jako EP, ale rozhodli jsme se pro tuhle variantu. Pro mluvila vizuální stánka, celistvost materiálu vydaného tímto způsobem a taky touha něco takového zkusit. Proti pochopitelně ta efektivita, ale tu myslím vyvažuje poměrně nízká cena...180 Kč za podobně zpracovanou desku není zas až tak moc, ne? A komu se to nezdá, tak si to může koupit o pár korun dráž na CD a tam má navíc ještě dalších 50 min hudby. Já si ale myslím, že kvalita muziky i vydaného titulu se nehodnotí podle délky nahrávky, ale spíš podle celkovýho dojmu, jakým ta hudba i vizuální stránka daného titulu působí. Mám víc podobných desek a nikdy jsem se necítil ošizen tím, že deska trvá jen 13 minut. Jsou kapely, jejichž produkce je sice delší, ale nedokáží mě oslovit ani kdyby se rozkrájeli na kusy.

 

7.,Neviem ale váš nový materiál mi pripadá silne ovlyvnený americkou scénou,neako mi tam chýba,ten váš starý punkový feeling…..

 

Špatně to posloucháš :o) Ale ne, vážně...my se jako kapela vyvíjíme a když si poslechneš každou naší desku, je něčím jiná. Tak to bylo, tak to je a doufám, že i bude. Nás nebaví hrát pořád jen tudádátudádá (i když nic proti), ale spíš se pokoušíme hledat nové obzory, kam naší produkci posunout. Minulá deska byla nějaká a já ti můžu garantovat, že ta další bude zase trochu jiná. Zároveň tam bude ale pořád to samý jako na naší první nahrávce. Technika se možná sice mění, ale já myslím nebo spíš doufám, že ten původní feeling tam pořád zůstává.

 

8.,Čo momentálne najviac „frčí“ u GRIDE?

 

Tak celkově ti to asi neřeknu, největší přehled mám pochopitelně u sebe a taky u Čerta, s kterým o muzice spolu asi nejvíc diskutujeme. Takže já jsem nedávno doplnil svou sbírku o některý starší tituly, který teď furt sjíždím dokola a nemůžu se jich nabažit…CRYPTIC SLAUGHTER – Convicted LP, SEPULTURA – Beneath The Remains LP, SSD – Get It Away EP, NAPALM DEATH – Peel Sessions LP a Nazi Punks Fuck Off  EP. Z těch novějších věcí to jsou zejména: CRUDE – Immortality LP, melt banana – Cell Shape LP, VÖETSEK – The Castrator Album LP.

Čert teď doplňoval svou sbírku o téměř vše od MELT BANANA, na co narazil. Totálně pak ulítává na posledním LP PIG DESTROYER – Terrifyer a DILLINGER ESCAPE PLAN – Miss Machine LP.

 

 

9.,Neuvažovali ste niekedy čestinu nahradiť,tak modernou angličtinou?

 

Ne, není důvod. Já si docela zakládám na tom, aby na všech našich nahrávkách byly texty v obou jazycích, jak česky tak i anglicky a nevidím pak důvod proč bych měl řvát anglicky. Já taky nechci aby SIN DIOS nebo LOS CRUDOS zpívali anglicky, ztratili by pak část toho, co je mi na nich sympatického...tedy jakýsi individuální přístup k hardcore a jeho obohacení smísením se s hispánskou kulturou.

Já se ale teď učím němčinu, tak jedině snad opepření některých textů o pár německých vět, což si myslím v našem prostředí sudetského maloměsta je vcelku na místě :o) Ale jelikož jsem teprve u sedmý lekce, tak to asi ještě nějakej ten pátek potrvá :o)

 

10.,Kedy si už prečítám nový tour report z neakéhonového tour GRIDE?

 

No asi hned tak to nebude. My jsme teď měli docela vážný existenční potíže, který vyústily v poměrně radikální obměnu kapely...máme dva nový členy, bratry Maxovic, Pája, co hrával basu teď drtí kytaru. Takže v podstatě začínáme od začátku a máme teď na nejbližší půlrok jiný starosti než jezdit po světě :o)

 

11,Dost ste ma prekvapily,že ste sa ukázali na dvoch „veľkých“ fesťákoch cez leto /Obscene,Brutal Assault/.Alebo pre propagáciu všetko?

 

Ono je to trošku složitější. My takovýhle akce zrovna dvakrát nevyhledáváme, ale na druhou stranu je to pro nás něco krapet jinýho než na co jsme zvyklí, určitá zkušenost, kterou není špatný zažít a tak občas na nějakým tom "velkým" fesťáku zahrajeme. Je to i z toho důvodu, že spousta metalistů mají naši hudbu taky rádi a pokud se nepohybují v hardcore scéně, tak jinde než na tom festu nemají možnost si nás poslechnout...takže budiž "pro propagaci všechno". Na druhou stranu, tyhle festy nejsou zas až tak monster akce, aby mě osobně dělalo nějakej zvlášť morální problém tam vystoupit. Navíc oba organizátory známe už leta, víme že jsou fajn lidi a tak není důvod proč na jejich festech nezahrát.

 

12.,Aký je tvoj názor na takéto festy,myslíš si,že sú ešte v undergroundovej norme?

 

Cheche, a co je to undergroundová norma, to by mě fakt zajímalo. Myslím, že každý má svou hlavu a svědomí, určitou vizi jak chce nebo nechce dělat muziku a "kulturu" obecně a tenhle postoj mi může být sympatický, můžu se s ním ztotožnit a pak s tím člověkem eventuálně kapelou, labelem, kolektivem sympatizovat a nebo mě totálně nezajímá a mám ho u prdele. Není to ale žádná norma, pouze určitý postoj, názor na věc, který mohu buď respektovat  a sdílet nebo ignorovat a kritizovat. Myslím, že normy, uniformy, pravidla chování a tak dále do hardcore nebo chceš-li undergroundu nepatří a vždy by měla být ponechána autonomie jednotlivce a zachována jeho individualita...pochopitelně při zachování takových základních věcí jako je odpor proti utlačovatelským ideologiím (fašismus, bolševismus), rasismu atd.

Pokud jde o mě, tak já své myšlenky, ideje a postoje ke kultuře čerpám z dlouhé tradice alternativní a kontra kultury a to nejen hudebního zaměření. Z toho mi vychází, že hardcore –ale i kultura obecně - by měl být  nekomerční, anti-fashion ve smyslu trendovosti, osobitý – co nejvíce DIY – udělej to sám, nezávislý v ekonomickém i společenském slova smyslu a angažovaný – ve smyslu propojení kultury se společností jako celkem, jejich vzájemného ovlivňování a tedy po lopatě řečeno neapatie ke svému okolí. Z toho si zkus sám odvodit, co si myslím o festivalech, o kterých mluvíš.

 

13.,Obviňujú vás,že nechodíte na dohodnuté koncerty! Prečo?

 

Tak většinou to bylo z pádných důvodů...porucha auta, různý choroby členů kapely atd. Ale na druhou stranu přiznávám, že i jistou vyhořelostí některých členů, kteří to, že nedojedou na koncert nebrali jako něco vážnýho, co by je mělo štvát a co by se nemělo stávat. Bylo to i jedním z důvodů proč jsme dospěli v Gride až k těm zmíněným personálním změnám.

 

14.,Keby ponúkli GRIDE zmluvu,neaká „väčšia“ firma s tým,že by ste mali za to slušne zaplatené /povedzme 5000 euro/,šiel by si do toho? A prečo?

 

Nešel, teda respektive záleží jakou větší firmu máš na mysli. Pokud by to byla nadnárodní mediální firma typu SONY MUSIC, EMI a jejich podlabelů a nebo firma, která zaměstnává lidi a nefunguje na nějakým družstevním principu, tak bych do toho nešel. Kdyby to byl nějaký menší undergroundový label, tak bych mu líbal ruce. Proč jsem řekl už v otázce 12.

 

15.,Myslíš si,že v punku,aký ho máš rád ty,budú raz tempo diktovať peniaze?

 

V tom, který mám rád já ne. I když je třeba podoktnout, že i tady mají peníze svou váhu a je nutno s nimi počítat. Nicméně by měli být až na tom posledním místě.

 

16.,Mám však ten pocit,že práve při „punkových“ koncertoch sa točia nenormálne prachy, povedzme oproti takým grindcore koncertom…

 

Máš na mysli koncerty NAPALM DEATH, REPULSION, PUNGENT STENCH, MACABRE a pod? Ne, vážně je jasný, že když si pod punkem představuješ JAKSI TAKSI, ZÓNU A, EXPLOITED a podobný, tak tam se prachy asi fakt točí dost, protože tyhle kapely v současnosti na ničem jiným už ani založený nejsou. Stejně jako se ty prachy, i když možná ne takový, točí i na koncertech výše zmíněných grindových veličin. Pokud si pod punkem představuješ to co já, tedy například CO-CA, INNOXIA CORPORA, DEZINFEKCE, YARVAR COCHA, HOMOCONSUMENS atd a pod grindem třeba LYCANTROPHY, NEEDFUL THINGS nebo UNHOLY GRAVE tak tam se ty prachy budou točit/netočit asi stejně a rozhodně bych ani o jednej  z těhle kapel netvrdil, že hraje za nějaký nemorální peníze, přestože jedni jsou punk a druzí grind. Nejde to takhle zevšeobecňovat. Oba ty styly se dají dělat tak nebo onak a musíš spolu srovnávat srovnatelné.

 

17.,Stalo sa vám,že ste boli niekedy na neakom koncerte konfrontovaný,za svoje názory?

 

Já myslím, že ne. My jsme všichni docela chasníci, odkojení drsnou Šumavou a hned tak někdo si na nás netroufne. A pokud byly třeba nějaký narážky na vegetariánství nebo tak, myslím, že nezůstáváme nikomu nic dlužni a dokážeme podobné řeči odpálit stejnou měrou.

 

18.,Považuješ sa za dostatočného experta na anarchiu?

 

To není nikdo. Anarchie jako taková je strašně všeobsahující pojem. Můžeš ho pojmout filozoficky, sociologicky, politicky nebo ho považovat jen za stav ducha. Pokud do toho ještě zamícháš různé nepřesné překlady a konotace tohodle slova dostáváš se do tak širokého pole možných významů, že to nelze ve vší rozmanitosti obsáhnout. Já se v téhle souvislosti zajímám o hnutí, jež si dalo do vínku anarchii ve smyslu bez-vládí, dosažení společnosti, kde bude zaručena co možná největší svoboda a autonomie jednotlivce při zachování funkčnosti společnosti jako celku. O anarchismus se zajímám, dokonce se snažím žít v souladu s jeho myšlenkami, nic víc k tomu říct nelze.

 

19.,Nevadí ti,že zanikajú skvelé fanziny a ludia si jednoducho prestali kupovať ziny.Myslíš si,že internet bude spolahlivou náhradou,za tisknuté ziny?

 

Hm, nevím, ale myslím si, že když je fanzin kvalitní, tak si ho lidi většinou koupí. Problém bude asi spíš s distribucí, s tím, že spousta distributorů nevrací peníze zpět k vydavateli. Ale nevím, nemám v tom ještě žádnou zkušenost, takže možná máš pravdu a lidi prostě nečtou, což je určitě škoda.

Co si týká internetu, tak ten nikdy nebude spolehlivou náhradou, prostě proto, že je nepřenosný, čtení z obrazovky unavuje oči mnohem více než čtení z papíru a určitou roli hraje i jeho dostupnost, která se sice zvyšuje, ale ještě není zdaleka taková, aby dokázala nahradit klasicky tištěné časopisy. Příkladedm je poslední číslo KAZ/EYF zinu, které vyšlo v revolučním formátu CD-r. Já osobně jsem ho ještě ani nedočetl do konce a tisknu si ho na papír, protože mě to z tý obrazovky prostě číst nebaví. Jediná sféra, kde je internet nedostižný je dodávání aktuálních informací typu co-kdy-kde, v tom je jeho veliká budoucnost. Klasické ziny, ale myslím vytlačit nedokáže.

 

20.,Tvoje oblúbené ziny?

 

Bakteria, Just Do It Yourself, Choroba mysli, Hluboká orba, Doom's Day, Fragile, Maximum Rock'n'Roll, Short Fast And Loud, Violence, Profane Existence...

 

21.,Neuvažoval si založiť si vlastný zin?

 

Jo, už o tom přemejšlím fakt dlouho a koncem minulýho roku jsem se rozhodl do toho jít. Teď připravuju první číslo. Nebude to klasický hardcore zine, ale budu se snažit spíš zakotvit hardcore v proudu kontrakulturním a alternativní subkultury, takže by tam mělo být víc nehudebních článků. Jmenovat se to bude TRHAVINA a chtěl bych, aby první číslo vyšlo tak v polovině roku.

 

22.,Jeden čas vám mal vyjsť split 7“EP u Rakuských Ohne M.P Ako sa táto kauza utriasla?

 

Ten split tam taky vyšel. Byl to první press GRIDE / COCKROACH EP. Do dneška ale nevím v jakým nákladu to bylo a myslím, že ani COCKROACH tenkrát nedostali svoje free kusy. S vydavatelem byla hrozná spolupráce, neodpovídal na dopisy a myslím, že totálně zmizel z povrchu zemského. Nám jen jednoho dne přišel balík, v něm deska a nic víc. Tak jsme se pak rozhodli to ještě dolisovat u Rada na KAZ Records.

 

23.,Mohol by si nám tu zverejniť tvoj zoznam najväčších ojebávačov?

 

Žádnej takovej nemám a až na pár špatných zkušeností jako výše zmíněná, jsme zatím měli asi štěstí a nikdo nás až tak brutálně neojebal, ža by jsme to tady museli zveřejňovat.

 

24.,Myslíš si,že je lepšie zverejniť meno neakého ojebávača,alebo nad ním mávnúť rukou a vystaviť sa tak riziku, že ten človek ojebe aj druhého?

 

Nevím, je to hodně ošemetná záležitost. Snadno se někdo může takhle dostat na tem list ne třeba vlastní vinou. Víš jak funguje pošta a když posíláš věci přes půl světa, snadno se může stát, že se někde něco ztratí, někdo změní adresu, špatně něco napíšeš atd. Fakt nevím. Mě se taky třeba jednou stalo, že jsem posílal balík do Mexika a po půl roce mi přišel jako nedoručitelnej. Chlapík se mohl zatím ostěhovat než to tam došlo, a že je to lodí občas fakt brutal (půl roku žádná doba), mohl jsem špatně napsat adresu atd. Mě to stálo tři stovky a chlapík se desek nedočkal. Já ho nechtěl ojebat, on mě taky ne, ale nějak se to sešlo, že jsme se už dál nespojili. Mohl mě dát na rip-off list, ale stejně tak i já jeho. Takže tohle je fakt složitý a je nutný brát podobný věci docela s rezervou.

 

25.,Viem že miluje „zlatý“ fond českého metalu.Kompilačka Ultrametal u vás sa točí stále?

 

Jasně. Onehdá jsme se skvěle bavili s Frintou a Čertem sledováním nějakých starých videí KRYPTOR, DEBUSTROL, ROOT atd :o)

 

26.,Čo si myslíš,ako by to vyzeralo,keby povedzme MORRIOR hrali až doteraz?

 

Ale oni hrajou!!! Nedávno měli být na nějakým festu, už si nepamatuju přesně kde, ale dali se znova dohromady a valí dál. Musí to bejt ale dost síla :o)

 

27.,Považuješ za rozumné,keď kapela skončí na vrchole svojej slávy,aby sa mohli stať kultom?

 

Myslím, že je to to nejlepší, co kapela může udělat. Pomalé umírání je dost bolestivá záležitost.

 

28.,Vy kedy uvažujete o dôchodku?

 

Tak jak už jsem říkal, jsme teď v hluboké krizi, takže jestli to nebude klapat s novou sestavou, možná ještě letos. Jestli to ale klapat bude, tak až tak za pět let :o)

 

29.,Plány do budúcna...............

 

Tak sehrát se s novejma členama, složit novej repertoár a vyrazit dobývat zpět prkna, co ne/znamenají svět. Co se nahrávek týče, tak v první polovině tohodle roku vydat split EP s LAHAR, což je vynikající jihočeskej ultrafast hardcore. Na EP budou od obou kapel jen covery starejch jihočeskejch kapel, takže se docela těším až to budeme natáčet a na to co zahrajou LAHAR. Vydávat se to bude ve spolupráci podzemních labelů.

Tak díky za rozhovor. V pořadí druhej co? Přeju hodně úspěchů a long life se zinem a ABORTION. A hlavně nezapomeň, že LEPRA SI TĚ NAJDE A PŘIVEDE TI SMRT, BEZ ŠANCE NA UZDRAVENÍ TĚ ZNIČÍ NA PADRŤ, LEPRA SI TĚ NAJDE, TVÝ TĚLO POZMĚNÍ, NIKDO NEZNÁ LEPRY PŮVOD, ZPŮSOB LÉČENÍ – HNIJEŠ ZA ŽIVA!!!